Co jeść, aby oczy pozostawały w dobrej formie?

14 Lut, 2018  /  Porady i ciekawostki

Szacuje się, że około 80% populacji cierpi na jedną lub kilka wad wzroku. Na ich powstawanie, poza czynnikami genetycznymi, ma wpływ przede wszystkim to, że nie dbamy o nasz narząd wzroku - zbytnio go nadwyrężamy. Wpływ na utrzymanie dobrego wzroku ma również właściwa dieta, bogata w luteinę, witaminy A, E i C, a także minerały - magnez, cynk, mangan i miedź.

Jak cieszyć się dobrym wzrokiem?

Bardzo ważne dla zdrowia oczu są substancje, które hamują rozwój wolnych rodników. Najcenniejszym ich źródłem są jagody, czyli borówka i czernica - owoce te zawierają aż 14 rodzajów antocyjanów. Substancje te zwiększają elastyczność naczyń włosowatych i uszczelniają nabłonek, a także regenerują enzymy oka, uszkadzane przez wolne rodniki. Antocyjany znajdziemy również w szpinaku, brokułach, sałacie, natce pietruszki.

Zalety luteiny i zeaksantyny w ochronie wzroku

Bardzo ważnymi dla zdrowia oczu substancjami są luteina i zeaksantyna. Są to barwniki należące do grupy karotenoidów, naturalnie występujące w produktach roślinnych. Występują one w siatkówce oka, chroniąc je przed szkodliwym promieniowaniem. Luteina działa jak filtr - zabezpiecza nasze oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. Likwiduje wolne rodniki, chroniąc naczynia włosowate siatkówki i fotoreceptory plamki żółtej przed uszkodzeniami. Zeaksantyna natomiast zarówno chroni przed wolnymi rodnikami, jak również przed szkodliwym działaniem fal światła niebieskiego.

Nasze oczy ufają witaminom A, C i E

Dla utrzymania dobrej kondycji naszych oczu niezbędne jest dostarczanie im witaminy A, E oraz C, które neutralizują wolne rodniki. Te trzy witaminy uzupełniają się i wzmacniają swoje działanie.

Dostarczanie dużej ilości witaminy A często poprawia wzrok. Witamina A, czyli beta-karoten, występuje przede wszystkim w marchwi, warzywach o ciemnych liściach, pomidorach i brzoskwiniach. Pierwszym objawem niedoboru tej witaminy jest kurza ślepota, czyli problemy z widzeniem po zmroku.

Witamina C pomaga uszczelniać błony komórkowe, chroniąc kod genetyczny. To najsilniejszy witaminowy przeciwutleniacz. Nie tylko neutralizuje wolne rodniki, ale i hamuje tworzenie się toksycznych substancji, takich jak chociażby zły cholesterol, które uszkadzają naczynia krwionośne i wpływają na rozwój miażdżycy. Największe dawki witaminy C znajdziemy natomiast w natce pietruszki, warzywach kapustnych, papryce, czarnej porzeczce, truskawkach, kiwi i owocach cytrusowych.

Witamina E eliminuje wolne rodniki w wodnym środowisku komórki i płynach międzykomórkowych. Największe jej ilości są obecne w oleju słonecznikowym, orzechach oraz w pestkach słonecznika i dyni.

Dodaj pierwszy komentarz!